Concert with Theo Loevendie En De Invloed Van Turkse Muziek

Loading Map....

Date/Time
Date(s) - 20/04/2019
8:15 pm - 10:30 pm

Location
Concertgebouw

Categories


Het Yunus Emre Instituut Amsterdam verzocht Theo Loevendie om een programma samen te stellen waarin de invloed van Turkse muziek op zijn werk centraal staat. U hoort klassieke composities als Aksak en het Lerchentrio, maar ook jazzimprovisaties en ‘Grounds’.
Musici
Theo Loevendie – Piano
Mark Haanstra – Bas
Maarten van der Grinten – Gitaar
Steve Altenberg – Drums
Oene van Geel – Viool
Wolter Wierbos – Trombone
Mehmet Polat – Ud
Emma Breedveld – Viool
Fie Schouten – Klarinet
Eva van der Poll – Cello “Trio Arti”
Keiko Shichijo – Piano
Theo Loevendie: jazz, klassieke en Turkse muziek
Componist Theo Loevendie vertelt: ‘Het verzoek van het Yunus Emre Instituut Amsterdam om een concert te organiseren waarin de invloed van de Turkse muziek op mijn composities en musiceren hoorbaar wordt, viel bij mij in goede aarde. Het duidelijkst is die invloed waarneembaar in mijn jazzactiviteiten, maar in mijn composities voor klassieke musici drong ook langzaam de invloed van de Turkse muziek door.’

Klassieke muziek en Turkse muziek
Voor mensen die geen idee hebben wat dat is, Turkse muziek, zal Mehmet Polat aan het begin van het concert op de ud een Taksim laten horen. Verder zullen onder meer te horen zijn: Aksak, voor viool en piano en het Lerchentrio voor klarinet, cello en piano. Twee klassieke composities van Loevendie’s hand die duidelijk beïnvloed zijn door Turkse muziek.

Jazz en Turkse muziek
Wat betreft Loevendie’s jazzactiviteiten: de nadruk zal op improvisatie liggen maar de omlijstende composities zullen ook sporen van Turkse muziek dragen zoals BayramFinch Eye en een aantal composities die ‘Grounds’ genoemd worden. Een Ground is een vorm die onder de naam passacaglia vooral sinds de 17e eeuw in geheel Europa bekend raakte door componisten als Purcell, Lully en Bach. De in dit concert ten gehore gebrachte Grounds grijpen terug op de oudste vorm van de passacaglia zoals die vanaf ongeveer de 13e eeuw, de eeuw van Turkse dichter Yunus Emre, werd uitgevoerd in de Europese volksmuziek.