* Album review for ‘Embodied Poetry’ in Nieuwe Noten

Beautiful review on Nieuwe Noten. It would be nice if you can read it through.

(English translation below)

Polat is onze contreien op dit moment de belangrijkste vertegenwoordiger van de oud, de muziek van zijn vaderland altijd weer op boeiende wijze vermengend met de jazz. Iets dat we ook goed terugzien op de bezetting van zijn laatste album. De vaste bezetting is zijn kwartet met naast Polat zelf Mike Roelofs op piano, Daniel van Huffelen op contrabas en Martin Hafizi op drums. Maar daarnaast horen we op een drietal nummers gastmusici, waaronder Vardan Hovanissian op de duduk, een percussie instrument en Şükrü Kirtiş op de ney, een houten fluit. Polat is van Turkse afkomst en de traditie van de Osmaanse klassieke muziek klinkt in zijn werk dan ook volop door. En Polat is een ware meester op die oud, een ware virtuoos, dat constateerde ik al eerder, maar is hier bijvoorbeeld mooi te horen in de solo in ‘For Growth’ en het virtuoze spel in ‘Ladybird’ en ‘Diotima’. In ‘For Growth’ komt overigens, middels de solo van Roelofs, ook de jazz prachtig tot uiting. Bijzonder mooi gelukt in dit opzicht is ook het titelstuk. En dan is het tijd voor de gastmusici, te beginnen met trompettist Gijs Levelt in ‘Groove Stories’ en die groove horen we hier in een perfect jazznummer. Op ‘Morning Smiles’ horen we Levelt niet, had hier overigens mooi gepast, maar wel die groove, nu volledig op het conto van Polat en de ritmesectie. In het mooi ingetogen ‘Landed Together’ horen we Hovanissian op subtiele wijze het ritme versterken. Tot slot klikt Kirtiş’ ney in ‘Four Phases’.

“Polat is currently the most important representative of the oud in our region, always fascinatingly mixing the music of his homeland with jazz. Something that we also see well on the line-up of his latest album. The line-up of his quartet, in addition to Polat himself, Mike Roelofs on piano, Daniel van Huffelen on double bass and Martin Hafizí on drums. But we also hear guest musicians on three songs, including Vardan Hovanissian on the duduk and Şükrü Kirtiş on the ney. Polat is of Turkish origin and the tradition of Ottoman classical music is fully reflected in his work. And Polat is a true master of that oud, a true virtuoso, I noticed that before, but can be heard here, for example, in the solo in ‘For Growth’ and the virtuoso playing in ‘Ladybird’ and ‘Diotima’. Incidentally, jazz is also beautifully expressed in ‘For Growth’, through Roelofs’ solo. Particularly well done in this respect is also the title piece. And then it’s time for the guest musicians, starting with trumpeter Gijs Levelt in ‘Groove Stories’ and we hear that groove here in a perfect jazz song. In the beautifully subdued ‘Landed Together’ we hear Hovanissian subtly reinforce. Finally, Kirtiş’s ney clicks into “Four Phases”.

Mehmet Polat Quartet – Embodied Poetry / Jussi Reijonen – Three Seconds | Kolme Toista (CD Recensie)

Listen & buy Embodied Poetry here: https://orcd.co/embodiedpoetry

Buy physical CD: https://bit.ly/3IuuhmH

#embodiedpoetry
#UD
#oud
#Strings
#piano
#drums
#bass
#jazz
#balkans
#turkish
#mehmet
#polat
#mike
#roelofs
#daniel
#huffelen
#martin
#hafizi
#virtuozo
#contemporary
#multicultural