* Album review for ‘Embodied Poetry’ in Rootstime BE

“Mehmet Polat is a wonderful musician: an open eye and ear for everything and everyone…” Dani Heyvaert, Rootstime.be
Full review in Dutch (English below):

Ik vraag me, in een onbewaakt ogenblik, wel eens af hoelang ik nog de lof zal moeten zingen van Mehmet Polat, vooraleer de goegemeente de naam zal oppikken en de man de plaats zal toekennen, die hem toekomt. Oei…dat klinkt haast agressief en zo is het helemaal niet bedoeld, maar ik zou heus wel willen dat iedereen met oren aan z’n kop de muziek van deze Turkse Amsterdammer zou leren kennen. Daar kan deze nieuwe plaat -zijn zesde, als ik dat goed bijhield- alvast een aardige steen toe bijdragen, want ook deze is weer absoluut top. Dat Polat tot de beste Ud-spelers van vandaag behoort, is al even geen geheim meer, maar wat een beetje minder bekend is, is dat de man de Ud een nieuwe stem geeft, een nieuwsoortige klank, helemaal afgestemd op de huidige, kosmopolitische tijd.

Op deze plaat laat Mehmet zich omringen door wat stilaan zijn vaste begeleidingsband genoemd mag worden, al valt hij in talloze andere settings te bewonderen. Mike Roelofs op piano, Daniel Van Huffelen op staande bas en Martin Hafizi op drums…het lijkt voorwaar op de samenstelling van een jazz-trio en dat is het ook. Wat Mike Roelofs al allemaal op zijn palmares heeft staan, van impro-jazz tot theaterliederen, hij maakte en speelde het allemaal. De wieg van Martin Hafizi stond weliswaar in Bulgarije, maar hij woont al geruime tijd in Rotterdam en maakt flink school in de jazzwereld, onder meer bij het Half Easy Trio. Daniel Van Huffelen kennen we dan weer van bij het Amsterdams Andalusisch orkest en als je al dat talent bij elkaar optelt, dan kom je vanzelf uit bij het begrip ”supergroep” en een band van die klasse is nodig om aan de slag te kunnen gaan met de composities van Polat.

De plaat is, zoals gebruikelijk bij hem, een lang werkstuk, dat best wel enige moeite vraagt van de luisteraar, maar die zich met elke luisterbeurt een beetje meer open plooit. Ik besef het wel: zeventig minuten muziek, vaak in van die “afwijkende” ritmes, zoals we die leerden kennen via de muziek uit het Oosten…het vergt wat inspanning voor oren die in vierkwartsmaat gevormd zijn, maar wat Polat en de zijnen hier te bieden hebben, is noch min, noch meer indrukwekkend. Het samenspel van de vier klinkt helemaal naturel en de melodielijnen die uitgetekend worden, verankeren zich mettertijd helemaal in je hoofd. Ik denk nu bij voorbeeld, aan “Groove Stories”, waarop gasttrompettist Gijs Levelt erg sterk uit de hoek komt, mar ook aan “Landed Together”, waarvoor de duduk van meester Vardan Hovanissian ingehuurd werd. Dat zijn stukken muziek, die echt wel indruk maken. En daarmee heb ik niks negatiefs bedoeld tegenover nummers als opener “Introspection”, een heel gevoelig, peinzend lied of het huppelende “Ladybird”, dat alles in zich heeft om mensen te overtuigen om deze plaat te leren kennen.

Mehmey Polat is een heerlijke muzikant: open oog en oor voor alles en iedereen, maar met een dermate sterk ontwikkelde persoonlijkheid, dat hij alles naar zijn hand weet te zetten en er de stempel “Polat” op achter te laten. Als u bij machte bent om u daar voor open te stellen, ontdekt u een prachtplaat, waarop de meer dan manifeste virtuositeit helemaal ten dienste gesteld wordt van de compositie. De mensen hier spelen niet alleen gelijktijdig, ze spelen vooral samen en dat levert zeventig minuten uitstekend luisterplezier op. Ik herhaal het nog één keer: gun uzelf een cadeau en ga Mehmet Polat ontdekken. Ik beloof het u: uw leven als muziekliefhebber zal nooit meer hetzelfde zijn !

(Dani Heyvaert)

Source: Rootstime.BE

Thanslation (by Google) to English:

I sometimes wonder, in an unguarded moment, how much longer I will have to sing the praises of Mehmet Polat before the good community will pick up on the name and give the man the place he deserves. Oops… that sounds almost aggressive and it is not intended that way at all, but I really wish that everyone with ears on their head would get to know the music of this Turkish Amsterdammer. This new record – his sixth, if I kept track of that – can contribute quite a bit to that, because this one is also absolutely top notch. It is no longer a secret that Polat is one of the best Ud players today, but what is a little less known is that the man gives the Ud a new voice, a new kind of sound, completely attuned to the current, cosmopolitan time .

On this record, Mehmet allows himself to be surrounded by what can gradually be called his regular backing band, although he can be admired in countless other settings. Mike Roelofs on piano, Daniel Van Huffelen on upright bass and Martin Hafizi on drums…it certainly resembles the composition of a jazz trio and it is. Whatever Mike Roelofs already has on his record, from impro-jazz to theater songs, he made and played it all. Although Martin Hafizi was born in Bulgaria, he has been living in Rotterdam for some time now and is well versed in the jazz world, including with the Half Easy Trio. We know Daniel Van Huffelen from the Amsterdam Andalusian orchestra and if you add up all that talent, you automatically arrive at the concept of a “super group” and a band of that class is needed to get started with Polat’s compositions.

The record is, as usual with him, a long piece of work, which requires quite some effort from the listener, but which unfolds a little more with each listen. I do realize it: seventy minutes of music, often in those “deviant” rhythms, as we got to know them through the music of the East… it takes some effort for ears that are formed in four-four time, but what Polat and his colleagues have here to offer is neither less nor less impressive. The interplay of the four sounds completely natural and the melody lines that are drawn, anchor themselves completely in your head over time. I am now thinking, for example, of “Groove Stories”, on which guest trumpet player Gijs Levelt comes out very strongly, but also of “Landed Together”, for which the duduk of master Vardan Hovanissian was hired. Those are pieces of music that really make an impression. And by that I didn’t mean anything negative towards songs like opener “Introspection”, a very sensitive, pensive song or the hopping “Ladybird”, which has everything to convince people to get to know this record.

Mehmey Polat is a wonderful musician: an open eye and ear for everything and everyone, but with such a highly developed personality that he knows how to bend everything to his will and to leave the stamp “Polat” on it. If you are able to open yourself up to it, you will discover a beautiful record, on which the more than manifest virtuosity is completely put at the service of the composition. The people here don’t just play simultaneously, they mainly play together and that provides seventy minutes of excellent listening pleasure. Let me repeat it one more time: treat yourself to a gift and discover Mehmet Polat. I promise you: your life as a music lover will never be the same again!

(Dani Heyvaert)